2019.05.10.

A fékezőernyőkkel csak gond van…

Az űrből hazatérő járművek fékezőernyői, úgy tűnik, nem egészen úgy viselkednek, ahogy szeretnénk. Problémák vannak a Boeing, és a SpaceX ernyőivel is, mint az néhány napja kiderült.
A SpaceX legutóbbi, áprilisban végrehajtott ernyőtesztje sikertelen volt – erre egy kongresszusi bizottsági meghallgatáson derült fény. A meghallgatás célja a NASA elé kitűzött holdutazás határidő kapcsán folyó munkálatok lehetséges felgyorsítása volt, s ekkor tette fel a kényes kérdést az egyik bizottsági tag a NASA szakemberének.
Számos sikeres tesztet követően ez alkalommal a nevadai Delamar Dry Lake teszthelyszínén végrehajtott ejtéses teszten az ernyők nem megfelelően működtek. „Nem az elvárt eredményeket kaptuk, de olyan információkhoz jutottunk, ami befolyásolhatja az ernyők tervezését.” A teszt során az ernyők alatti teszt teher (egy megfelelő tömegű fémdarab) a földbe csapódott. A SpaceX azt jelezte, hogy ez egy előrehaladott fejlesztési teszt volt, az ernyők nem nyíltak ki teljesen és ez okozta azt, hogy a tervezettnél nagyobb sebességgel ért le a teher. A teszt ez esetben arról szólt, hogy a négy fékezőernyő közül egyet szándékosan nem nyitnak ki, s arra voltak kíváncsiak, hogy a három további miként viselkedik ebben a nem épp ideális ereszkedési helyzetben. Minden egyes ernyő minden zsinegén külön műszerekkel mérték az adott ernyőre jutó terhelést, így az adatelemzések választ adnak majd a probléma okára. A SpaceX korábban is végzett már hasonló, betervezett hibával folytatott teszteket (ötöt), azok sikerrel zárultak, a mostani azonban nem. Egyelőre nem tudni, hogy mi okozta a problémát, elképzelhető, hogy a repülőgépből kidobás során nem volt megfelelő valami, esetleg az ernyők csomagolásával, a kötélzettel vagy a felfüggesztésükkel akadt gond.

A bizottsági meghallgatáson a NASA nyilatkozó szakembere pozitívan látta a sikertelen tesztet, biztos benne, hogy a problémákat megoldják, és a NASA is teljes erővel azon van, hogy ezt elősegítse. Az adatokból ki fog derülni, hogy csak a teszt során történt-e valami nüansznyi malőr, vagy át kell tervezni az ernyőket. Az egyik bizottsági tag megjegyezte, hogy igen nagyszámú ernyőtesztet hajtottak már végre mind a Boeing, mind a SpaceX szakemberei, de a NASA fejlesztésében készülő Orion esetében is. Ezek közül egy maréknyi volt csupán az, amelyek kevésbé kielégítő eredménnyel zárultak, s kevés olyan, amelyek alapján tervezési vagy beállítási változtatásokra lehet szükség. A Boeing hasonló jellegű problémákkal találta szembe magát a legutóbbi saját ejtéses ernyőtesztjén. A NASA azért is fektet ekkora hangsúlyt az ernyőtesztekre, mert egyértelműen ez a gyenge pontja a két kereskedelmi cég kabinja visszatérésének. Tavaly az egyik teherhajó kapszulája visszatérésekor is volt probléma az ernyővel, de akkor a kapszulát ennek ellenére is sikeresen kihalászták az óceánból. A Crew Dragon alapvetően más tervek alapján érkezik vissza, három helyett négy ernyővel fékez, a márciusi első, automata repülését követően a vártnak megfelelően és hibátlanul működött a négy ernyő és sikeres is volt a kabin visszatérése. (Akik akkor nézték a visszatérést, láthatták, hogy a négy ernyő időnként helyet cserél, áthúztak egymás közt az ernyők, ami nem tűnt épp egészséges viselkedésnek, bőven benne volt a lehetősége a látottak alapján annak, hogy összegabalyodnak az ernyők, de ha ez volt a várt viselkedés, akkor remélhetően van valami beépített, általunk nem ismert biztonsági védelem, ami megakadályozza az összegabalyodást.)
A SpaceX eddig 19 ernyőtesztet hajtott végre és továbbiak várnak még rájuk a Crew Dragon Demo2, már emberes repülése előtt. A Boeing augusztusban indítja az automata Starliner tesztjárművét, s majd ennek eredményei fényében jelölhetik ki az emberes teszt időpontját. A SpaceX múlt havi hajtóműtesztje során történt súlyos hiba (a Crew Dragon robbanása…) vizsgálata nem fejeződött még be. A jelenlegi állás nem épp kedvező a NASA saját földről indítandó űrhajós-küldetései szempontjából, és ez erősen visszavetheti az elnök által kitűzött 5 éven belüli holdutazás (véleményem szerint meglehetősen irreális) terveit is…

Az orosz Szojuzok egyetlen nagy ernyőt használnak a visszatérés során, és eddig ez remekül működött. Az amerikai emberes űrhajókat 3 ernyővel hozták vissza már a kezdetektől, a Boeing Starlinere is három ernyővel operál, ehhez képest a SpaceX négy ernyős megoldása hatalmas változtatás, ami önmagában is rengeteg hibalehetőséget rejt magában. Valószínű azonban, hogy nem az ernyők számával van a probléma, ha mindkét magáncég ugyanazzal a gonddal szembesült a tesztek során.

Kapcsolódó angol nyelvű cikkek itt1itt2 és itt3 érhetőek el.

Landy-Gyebnár Mónika
(További fordítások a szerzőtől facebookon:  Égen – Földön – Föld alatt)

About the Author:

1 hozzászólás

  1. […] A start után fél órával a Starliner eléri az előzetes pályamagasságát, majd az űrállomáson dokkolásra 21-én, magyar idő szerint 14:08-kor kerül sor. A hajó – legénység helyett – most némi ellátmányt szállít, mindössze kb. 300 kilót, és a hazaútján az ISS-en végzett kutatások eredményeit fogja majd a Földre visszahozni. Az Űrállomásról magyar idő szerint 28-án reggel 8:16-kor válik le, majd a landolásra aznap, magyar idő szerint 11:47-kor kerülhet sor az új-mexikói White Sands Rakétabázison. (A White Sands volt anno az űrsiklók tartalék-leszállóhelye, éles leszállásra csak egyszer került ugyan sor e helyszínen, de kiképzésre használták a kiépített infrastruktúrát.) A landolást fékező ejtőernyők segítségével hajtja végre a Starliner, remélhetőleg hibátlanul. (Az ernyős landolással mindkét magán űrhajó esetében voltak problémák korábban, erről szóló cikkünk). […]