2019.12.16.

December 20-án indulhat a Starliner tesztútjára

A Boeing CST-100 Starliner nevű járműve lehet a második, amelynek a későbbi emberes ISS-utazásokban szerep jut, a szűzrepülését e hét péntekre, december 20-ra időzítették be. A Starliner Cape Canaveral 41-es indítóállásáról startolhat el, az indításra magyar idő szerint déli 12:36-kor kerülhet sor a tervek szerint. A hajó a United Launch Alliance Atlas-V rakétája tetején várja a startot, legénység nélkül, automata üzemmódban megy majd az űrállomásig és jön onnan vissza, hasonlóan ahhoz az úthoz, amit a SpaceX Crew Dragon járgánya márciusban bejárt már.

A start után fél órával a Starliner eléri az előzetes pályamagasságát, majd az űrállomáson dokkolásra 21-én, magyar idő szerint 14:08-kor kerül sor. A hajó – legénység helyett – most némi ellátmányt szállít, mindössze kb. 300 kilót, és a hazaútján az ISS-en végzett kutatások eredményeit fogja majd a Földre visszahozni. Az Űrállomásról magyar idő szerint 28-án reggel 8:16-kor válik le, majd a landolásra aznap, magyar idő szerint 11:47-kor kerülhet sor az új-mexikói White Sands Rakétabázison. (A White Sands volt anno az űrsiklók tartalék-leszállóhelye, éles leszállásra csak egyszer került ugyan sor e helyszínen, de kiképzésre használták a kiépített infrastruktúrát.)
A landolást fékező ejtőernyők segítségével hajtja végre a Starliner, remélhetőleg hibátlanul. (Az ernyős landolással mindkét magán űrhajó esetében voltak problémák korábban, erről szóló cikkünk).

A teszt során a Starliner keringési, dokkolási és landolási manőverein túl vizsgázik az Atlas-V, a földi irányítási rendszer is, hiszen mindezek együttesen képesek csak biztosítani a biztonságos üzemelést ahhoz, hogy újra amerikai földről indulhassanak űrhajósok az ISS-re.

Videó animáció a küldetésről:

A Starliner 7 férőhelyes űrjárgány, egészen kicsiny, átmérője 4,56 m, magassága 5,03 m, ez egy kicsivel nagyobb csak, mint az Apollo-k parancsnoki moduljai voltak. A tervezésekor figyelembe vették, hogy több rakétáról is az űrbe lehessen juttatni, így az Atlas-V-ön túl Delta-IV és Falcon 9 is szerepel a lehetséges hordozói közt.
A teszt minden lényeges elemét élő közvetítésben nézhetjük a NASA TV adásában itt1 és itt2.

Aki még élőbben szeretné látni a Starliner-t, annak korán kell kelnie, a hazai ISS átvonulások a hajnali időszakban lesznek, és ehhez persze előbb még a felhő-, köd- és esőisteneknek is megfelelő áldozatot kell bemutatni, lévén decembert írunk. A Boeing hajóját 21-én hajnalban van esély még a dokkolás előtt esetleg megpillantani (pályaadatok híján nem vállalkoznék időpontbecslésre), az ISS 21-én reggel a déli-keleti égen 06:20 körül jár majd, vagyis már erősen világosban. Mivel kísérleti út a Starliner-é, egyelőre elképzelésem sincs, hogy mennyire követi, vagy előzi meg majd az ISS-t, remélhetőleg az indítás után lesznek majd elérhető pályaadatok, és remélhetőleg még az ISS előtt látható lehet a hajó. A visszaúttal nem lesz szerencsék, a leválás előtt járnak majd felettünk.
Ha a szűzrepülés sikerrel jár, az első emberes teszt útra 2020 első felében kerülhet majd sor.

Eredeti angol nyelvű cikkek itt1 és itt2 olvashatóak.

Landy-Gyebnár Mónika
(További fordítások a szerzőtől facebookon:  Égen – Földön – Föld alatt)

About the Author: