SpaceX Falcon Heavy – másodjára repül a monstrum
Tavaly februárban láthattuk a Falcon Heavy (FH) első utját, valami egészen lenyűgöző élmény volt élőben nézni! Kis emlékeztető a tavaly bemutatkozó repülésről.
Már egy ideje csúszik a Falcon Heavy második útja, de a héten elvégzett sikeres indítás előtti hajtóműteszt után végre zöld utat kapott. A tervek szerint április 10-én indítják a Kennedy Űrközpontból 23:36-kor (magyar idő szerint április 11-én 00:36-kor). Az éjszakába nyúló időpont nem ideális nekünk sajnos (bár én tuti élőben nézem), de megpróbálom ezúttal valamivel elfogadhatóbb minőségben kommentálni az eseményeket a csoport youtube csatornáján. Az Everyday Astronaut közvetítését tervezem és próbálom fordítani, persze lesz néhány igazán komoly technikai részlet, amibe lehet beletörik majd a bicskám, de próbálok felkészülni és a lehető legtöbbet kihozni az alkalomból (bárhogyan is alakul, később visszanézhető a felvétel a már említett youtube csatornánkon).
Az amerikai kormány Holddal kapcsolatos terveibe pedig egészen jól illeszkedne a Falcon Heavy. Ha nem is pont erre tervezték, de hasznos teher Hold körüli pályára állításában mindenképp komoly feladatot szánhatnak majd neki – legalábbis ezt híresztelik az internet egyre több szegletében.
Nehéz rakomány alacsony földkörüli pályára juttatása (LEO azaz Low Earth Orbit) terén korántsem olyan zsúfolt a piac, mint az alsóbb szegmensben (könnyebb rakomány alacsony földkörüli pályára juttatása esetén). Jelenleg a Falcon Heavy az egyik legerősebb konfiguráció a mezőnyben.
Láthatjuk, hogy a különböző rakétatípusok teherbírása nagyjából megegyezik, de akkor mitől annyira kiemelkedő a Falcon Heavy a mezőnyből? Nos nem más, mint az árcédula. Míg egy alacsony földkörüli pályára szánt indítás a Falcon Heavy esetében nagyjából 100 millió dollárt kóstál, addig a nagy rivális Delta V árcédulája nagyjából 350-500 millió dollár között mozog. A megtakarítás olyan mértékű, hogy a NASA egy teljes bolygóközi kutatást tudna belőle nagyjából finanszírozni, csak a különbözetből! Természetesen a Delta V kiváló megbízhatósága nem elhanyagolandó faktor, de egy ekkora árkülönbözetet azért nehéz nem figyelembe venni.
Arról nem is beszélve, hogy a Falcon Heavy újrahasznosítható gyorsítófokozatai (Falcon-9 rakéták) viszonylag rövid időn belül ismét repülésképes állapotba hozhatók – köszönhetően az új Block 5 fejlesztésnek, szemben a Delta V gyorsítófokozataival, melyeket minden alkalommal újból és újból le kell gyártani.
Természetesen ez a szegmens még csak most van kialakulóban, komoly vetélytársakkal kell számolni, mint az ULA, az Ariane csoport, Oroszország és Kína, de még a magánszektorból hamarosan komoly eredményekkel kecsegtető Blue Origin is mind ugyanazon babérokra törnek. Persze a győztes végül a szektor lesz és ennek eredményeképpen az űrutazás fellendülése várható. Ha valóban szeretnénk megvalósítani a rövidtávú komoly terveket (Gateway to Space, Holdbázis, Mars tervek), nagy szükség lesz ezekre a járművekre. A verseny pedig a szemünk előtt zajlik.
Aki pedig teheti mindenképp nézze élőben a Falcon Heavy indítását, óriási élmény lesz!
Nagy Szabolcs
1 hozzászólás
[…] – Este, magyar idő szerint éjfél után, vagyis már 11-én másodjára is felemelkedhet a SpaceX Falcon Heavy nehézrakétája, ezúttal egy műholdat állít pályára. – 11-én este 20-21 óra közt landolhat a Holdon […]