Megvan, mi okozta a Szojuz MSz-10 balesetét
Megszületett az október 11-én balesettel végződött Szojuz MSz-10 fellövése (erről a részletek akkori cikkünkben) kapcsán lefolytatott vizsgálat eredménye.
A Roszkozmosz nyilvánosságra hozta a rakéta fellövésekor készült, külső kamera által rögzített felvételt is, illetve november 1-jén kora délután sajtótájékoztatón ismertette a vizsgálóbizottság a baleset okát.
A videót itt lehet megnézni:
Amint azt többen sejtettük a fellövéskor készült külső felvételek alapján, a baleset oka a Szojuz első fokozataként működő 4 oldalsó rakéta egyikének hibás leválása volt. A külső rakéták leválása összehangoltan működik, a fokozat működésének végén a négy rakétát a második fokozatként működő középső rakétatesten rögzítő egységek szétválnak, s a négy külső rakéta a hajtóművi végével kifelé eltávolodik a második fokozattól, majd megfelelő szöget elérve a rakéták felső csúcsát rögzítő elemből is kikapcsolódik. A normális működéssel szemben az októberi baleset során a négy rakéta egyike nem megfelelően vált le s a rakéta orra végigszántotta a fő fokozat üzemanyagtartálya oldalát, s ennek hatására nyomásvesztés történt, majd a rakéta instabillá vált. A leválás hibáját az okozta, hogy a rakéta bajkonuri fellövése előtt, amikor a teljes rakétát összeszerelték, az problémás fokozatnál egy érzékelőrúd 6 fok 45 percnyi mértékben elgörbült, s emiatt nem tudott működésbe lépni a fokozatot a Szojuzról eltávolító fúvóka, mivel nem nyílt ki a fúvóka fedele.
A hiba okáról kijelenthették, hogy nem gyártási, hanem üzemelési hibának minősül, s így csupán azokat a Szojuzokat érinti, amelyeket már a fellövésre előkészítéskor véglegesen összeszereltek.
A nyilvánosságra hozott külső felvételen jól követhető a hiba, amint a helyesen leváló oldalrakéták eltávolodnak, viszont a bal oldali nem, s látszik, amint a hegyével végigszántja a második fokozatot, s ezt követően rögtön feltűnik az abból nagy erővel kiáramló üzemanyag, majd a fokozat destabilizálódása miatt bekövetkező pörgésé is megfigyelhető.
Lenyűgöző videó animáció az eseményekről több szemszögből:
A baleset okának feltárását követően a Szojuz hordozórakéta újra munkába állhat, a következő eseményekkel:
– Okt. 25-én sikeres kémműhold-fellövés volt a Szojuz révén Pleszeckben (tehát már volt egy hibátlan fellövés a baleset óta)
– Nov. 3-án szintén Pleszeckben fellövik a GLONASS navigációs műholdcsalád következő elemét
– Nov. 18-án Bajkonurból útnak indul az ISS-re a Progressz MSz-10 teherhajó (ez eredetileg okt. 31-én indult volna)
– Nov. 28 – dec.3 közti napok valamelyikén Bajkonurból útnak indul az ISS-re a következő személyszállító hajó, a Szojuz MSz-11, ezt dec. 20-ról előrehozták
A fellövést követően alig néhány nappal, dec. 10-11-én két orosz űrsétán vizsgálja meg a Szojuz MSz-9 augusztusban felfedezett sérülésének esetleges külső nyomait, ezt az űrsétát eredetileg nov. 15-re tervezték, de az októberi fellövés balesete miatt el kellett halasztani. Dec. 20-át követően a hó végéig valamely még nem meghatározott napon a Szojuz MSz-9 visszatér a Földre.
Az októberi baleset miatt a két „lemaradt” űrhajós ígéretet kapott, hogy 2019-ben bepótolják a küldetésüket.
Eredeti orosz és angol nyelvű publikációk itt1 és itt2 olvashatóak.
Landy-Gyebnár Mónika
(További fordítások a szerzőtől facebookon: Égen – Földön – Föld alatt)