2018.02.13.

EQ-6 mechanikám átalakítása – Csabai istván

Közel hat éve használom az amatőr csillagászok körében legnépszerűbb EQ-6 Pro mechanikát.

Rengeteg információ, fotó látott már napvilágot e mechanika tulajdonságairól, hiányosságairól, amiben a kínai tervezést, kivitelezést sokan bírálva tesznek javaslatot a jobbá tételének érdekében. Pedig a kivitelezés az évek alatt sokat javult a tervezés pedig nem kínai hiszen ők csak lemásolták a japán közel négyszeres árú  Takahashi EM-200 mechanikát. Én most az idők során szerzett tapasztalataimat, átalakítási, korszerűsítési ötleteim megvalósítását szeretném bemutatni sok képpel és magyarázattal illusztrálva. Közvetlenül a szétszerelésről és az összerakásról nem írok részletesen, hiszen erről van bőven információ a neten. Inkább a műszaki   ismereteim birtokában alkalmazott megoldásokról írok, amely hobbiként élvezetet nyújtottak a   mechanika jobbá tételében, a terjedelem nagysága miatt helyenként csak képekkel illusztrálva.

 

FOGASKERÉK HAJTÁS ÁTALAKÍTÁSA BORDÁS SZÍJASRA

 

A pontosabb hajtás érdekében célszerű a régi  fogaskerekes hajtást új szíjhajtásra cserélni. Ezzel együtt én cseréltem a  csigaorsó tengelycsapágyait ferde hatásvonalúra amelyek, előfeszíthetőek axiálisan (05-ös képen a bal oldali az új). Az előfeszítő csavarok helyett újat szélesebbet csináltam amit a gyári ragasztós rögzítés helyett a házba vágott M3-as csavarral rögzítek ( 06-07 képek ). A bordás szíj helyénél nagyobbra kell marni a kimenetet a házban, valamint a könnyebb szerelhetőségért a mechanika házába ablakokat vágtam amire fedőlap is készült (08, 09, 10 képek). A motorok is új vastagabb alapot kaptak.

 

PÓLUSRA ÁLLÍTÓ MECHANIKA ÁTALAKÍTÁSA

 

A pólusra állító mechanika problémás része (15-ös kép) rajzán látható az állítócsavarok szögének helyzete a mi 47-fok  szélességi körünkön. Állításkor a csavarorsót nagyon feszíti az ütköző. Egy alumínium alkatrész felrögzítésével teljesen kiküszöböltem a hibát (16-17 képek). Cseréltem az eredeti szétroncsolódott műanyag tárcsát rézlemezre és az ehhez súrlódó acél tárcsát egy polírozottra, amely között zsír van (18-19-20 képek).

 

REKTASZCENZIÓS TENGELY ÁTALAKÍTÁSA

 

A 26-os képen látható számozások magyarázata:

    • 1-acél alátétek a csigakerék-csiga tengelybe állításához, nekem 0,7mm kellett.
    • 2-csigakerék ház, benne egy mélyhornyú golyóscsapágy (akár az eredeti is lehet)
    • 3-acél kitámasztó betét, hosszát úgy kell méretezni, hogy a csigakerék házban lévő vállnál 0,1-0,15mm-rel rövidebb legyen, figyelembe véve a golyóscsapágyak axiális holtjátékait (a kettőnek együtt kb 0,1mm) Próbaként a házat összerakva és a két csapágy közepét kézzel összenyomva a közte lévő acél betétet éppen fogniuk kell. Ha így lötyög köztük a betét alátétet kell tenni, nekem 0,1mm kellett.
    • 4-16008  9 mm széles golyóscsapágy a gyári 15mm széles helyett
    • 5- két darab 1mm-es acél alátét amely kiegészíti a 9mm-es csapágyat 11mm-re
    • 6- A házban lévő 32008 19mm széles kúpgörgős csapágy. Tehát 9mm golyós+ 1-1mm alátét + a 19mm kúpgörgős együtt 30mm, amely az eredeti két golyós együttes mérete.
    • 7- A ház másik végén (pólustávcső felőli) gyári kúpcsapágy+ egy alátét a csapágyanya és a csapágy közé (nincs nagy jelentősége)
    • 8- Csapágyanya

 

DEKLINÁCIÓS TENGELY ÁTALAKÍTÁS

 

          A 27-es képen látható számozások magyarázata:
  • 1-eredeti mélyhornyú golyóscsapágy
  • 2- Csigakerék ház
  • 3- Acélbetét, mint a rektánál leírtak alapján
  • 4- 0,1 alátét mint a rektánál leírtak alapján
  • 5- 16008  9 mm széles golyóscsapágy a gyári 15mm széles helyett
  • 6- Két darab 1-1mm-es alátét mint a rektánál leírtak alapján és egy lényeges alátét amely kell a csigakerék-csiga tengelybe állításához. Nekem 0,6mm kellett. Későbbi képen leírom a pontos mérést.
  • 7- A házban lévő 32008 19mm széles kúpgörgős csapágy.
  • 8- Gyári kúpcsapágy a deklinációs tengely ellensúly felőli végén
  • 9- Csapágyanya

A 28-as képen a deklinációs tengely a házban lévő 32008 19mm széles kúpgörgős csapággyal.
A 29-es kép  A deklinációs tengelyen lévő csigakerék-csiga pontos helyzetének meghatározásához célszerű a csigatengely háza nélkül előbb összerakni a dek tengelyt így pontosan lehet mérni a csigakerék távolságát (amiből számítható a középérték) a ház felületétől. Ezáltal meghatározható a 9mm széles golyóscsapágy és a 19mm széles kúpgörgős csapágy közé milyen alátét kell a két darab 1mm-es alátéteken felül. A 30-as kép: Jó minőségű FAG  M A G Y A R !!! csapágyak 2-2 darab kell kb 12ezer ft összesen

 

ELLENSÚLY RÚD KÖZVETLEN FELSZERELÉSE A DEKLINÁCIÓS TENGELY VÉGÉRE

 

Nem tartottam jónak és több problémát okozott a működés során az ellensúlyt tartó rúd gyári elhelyezése a deklinációs tengelyen. A rudat a végén lévő záró csavarral a dek tengely csapágy előfeszítő anyája tartotta, amelyet akár 20kg súly is feszített a kihúzott rúdon keresztül. Ez  rossz felszerelés! Igy a 31-től 35 képeken látható módon egy betéten keresztül a rudat beszereltem közvetlenül a deklinációs tengelybe.

 

TÁVCSŐ PLATFORM ÁTALAKÍTÁSA

 

Csabai István

About the Author: