EQ-6 mechanikám átalakítása – Csabai istván
Közel hat éve használom az amatőr csillagászok körében legnépszerűbb EQ-6 Pro mechanikát.
Rengeteg információ, fotó látott már napvilágot e mechanika tulajdonságairól, hiányosságairól, amiben a kínai tervezést, kivitelezést sokan bírálva tesznek javaslatot a jobbá tételének érdekében. Pedig a kivitelezés az évek alatt sokat javult a tervezés pedig nem kínai hiszen ők csak lemásolták a japán közel négyszeres árú Takahashi EM-200 mechanikát. Én most az idők során szerzett tapasztalataimat, átalakítási, korszerűsítési ötleteim megvalósítását szeretném bemutatni sok képpel és magyarázattal illusztrálva. Közvetlenül a szétszerelésről és az összerakásról nem írok részletesen, hiszen erről van bőven információ a neten. Inkább a műszaki ismereteim birtokában alkalmazott megoldásokról írok, amely hobbiként élvezetet nyújtottak a mechanika jobbá tételében, a terjedelem nagysága miatt helyenként csak képekkel illusztrálva.
FOGASKERÉK HAJTÁS ÁTALAKÍTÁSA BORDÁS SZÍJASRA
A pontosabb hajtás érdekében célszerű a régi fogaskerekes hajtást új szíjhajtásra cserélni. Ezzel együtt én cseréltem a csigaorsó tengelycsapágyait ferde hatásvonalúra amelyek, előfeszíthetőek axiálisan (05-ös képen a bal oldali az új). Az előfeszítő csavarok helyett újat szélesebbet csináltam amit a gyári ragasztós rögzítés helyett a házba vágott M3-as csavarral rögzítek ( 06-07 képek ). A bordás szíj helyénél nagyobbra kell marni a kimenetet a házban, valamint a könnyebb szerelhetőségért a mechanika házába ablakokat vágtam amire fedőlap is készült (08, 09, 10 képek). A motorok is új vastagabb alapot kaptak.
PÓLUSRA ÁLLÍTÓ MECHANIKA ÁTALAKÍTÁSA
A pólusra állító mechanika problémás része (15-ös kép) rajzán látható az állítócsavarok szögének helyzete a mi 47-fok szélességi körünkön. Állításkor a csavarorsót nagyon feszíti az ütköző. Egy alumínium alkatrész felrögzítésével teljesen kiküszöböltem a hibát (16-17 képek). Cseréltem az eredeti szétroncsolódott műanyag tárcsát rézlemezre és az ehhez súrlódó acél tárcsát egy polírozottra, amely között zsír van (18-19-20 képek).
REKTASZCENZIÓS TENGELY ÁTALAKÍTÁSA
A 26-os képen látható számozások magyarázata:
-
- 1-acél alátétek a csigakerék-csiga tengelybe állításához, nekem 0,7mm kellett.
- 2-csigakerék ház, benne egy mélyhornyú golyóscsapágy (akár az eredeti is lehet)
- 3-acél kitámasztó betét, hosszát úgy kell méretezni, hogy a csigakerék házban lévő vállnál 0,1-0,15mm-rel rövidebb legyen, figyelembe véve a golyóscsapágyak axiális holtjátékait (a kettőnek együtt kb 0,1mm) Próbaként a házat összerakva és a két csapágy közepét kézzel összenyomva a közte lévő acél betétet éppen fogniuk kell. Ha így lötyög köztük a betét alátétet kell tenni, nekem 0,1mm kellett.
- 4-16008 9 mm széles golyóscsapágy a gyári 15mm széles helyett
- 5- két darab 1mm-es acél alátét amely kiegészíti a 9mm-es csapágyat 11mm-re
- 6- A házban lévő 32008 19mm széles kúpgörgős csapágy. Tehát 9mm golyós+ 1-1mm alátét + a 19mm kúpgörgős együtt 30mm, amely az eredeti két golyós együttes mérete.
- 7- A ház másik végén (pólustávcső felőli) gyári kúpcsapágy+ egy alátét a csapágyanya és a csapágy közé (nincs nagy jelentősége)
- 8- Csapágyanya
DEKLINÁCIÓS TENGELY ÁTALAKÍTÁS
- 1-eredeti mélyhornyú golyóscsapágy
- 2- Csigakerék ház
- 3- Acélbetét, mint a rektánál leírtak alapján
- 4- 0,1 alátét mint a rektánál leírtak alapján
- 5- 16008 9 mm széles golyóscsapágy a gyári 15mm széles helyett
- 6- Két darab 1-1mm-es alátét mint a rektánál leírtak alapján és egy lényeges alátét amely kell a csigakerék-csiga tengelybe állításához. Nekem 0,6mm kellett. Későbbi képen leírom a pontos mérést.
- 7- A házban lévő 32008 19mm széles kúpgörgős csapágy.
- 8- Gyári kúpcsapágy a deklinációs tengely ellensúly felőli végén
- 9- Csapágyanya
A 28-as képen a deklinációs tengely a házban lévő 32008 19mm széles kúpgörgős csapággyal.
A 29-es kép A deklinációs tengelyen lévő csigakerék-csiga pontos helyzetének meghatározásához célszerű a csigatengely háza nélkül előbb összerakni a dek tengelyt így pontosan lehet mérni a csigakerék távolságát (amiből számítható a középérték) a ház felületétől. Ezáltal meghatározható a 9mm széles golyóscsapágy és a 19mm széles kúpgörgős csapágy közé milyen alátét kell a két darab 1mm-es alátéteken felül. A 30-as kép: Jó minőségű FAG M A G Y A R !!! csapágyak 2-2 darab kell kb 12ezer ft összesen
ELLENSÚLY RÚD KÖZVETLEN FELSZERELÉSE A DEKLINÁCIÓS TENGELY VÉGÉRE
Nem tartottam jónak és több problémát okozott a működés során az ellensúlyt tartó rúd gyári elhelyezése a deklinációs tengelyen. A rudat a végén lévő záró csavarral a dek tengely csapágy előfeszítő anyája tartotta, amelyet akár 20kg súly is feszített a kihúzott rúdon keresztül. Ez rossz felszerelés! Igy a 31-től 35 képeken látható módon egy betéten keresztül a rudat beszereltem közvetlenül a deklinációs tengelybe.
TÁVCSŐ PLATFORM ÁTALAKÍTÁSA