2018.06.23.

Bolygófotók feldolgozása – játék az RGB csatornákkal

Bolygófotózás….  kissé kemény téma 2018-ban, a hozzánk közelebbi gázóriások, névszerint a Jupiter és a Szaturnusz, valamint a nemsokára oppozícióban lévő Mars meglehetősen feladta a leckét alacsony pozíciójuk miatt, fotózásuk sok-sok türelmet és kitartást igényel. Ha valamikor, akkor most tényleg elő kell venni a képfeldolgozó tudásunk legjavát, hogy a lehető legtöbb hasznos részletet sikerüljön előásni a zajos videókból.

A minap az asztrofotó weboldalon az egyik Jupiter fotóm alatt kaptam Kónya Zsolttól egy jó ötletet, melyet akkor még ő maga sem próbált és bevallom elsőre nem hangzott túl kecsegtetőnek az ötlet. Legalábbis nem gondoltam volna, hogy érdemben túl sokat tudna dobni a végeredményen. Egészen pontosan ezt írta a fotóm alá Zsolt:

Képfeldolgozás után a színeset szürkeárnyalatosra bontanám. Ezek után lesz négy db képed az R, G, B és az IR. Ezekből készítenék egy LRGB képet, az L-t az IR helyettesítené! Esetleg jó légkörnél több ilyet ismételni és derotálni.

Színes kamerákhoz én mindig úgy gondoltam, nem igazán érdemes szűrőket használni. Nem is tévedhettem volna nagyobbat, ugyanis bolygókhoz kifejezetten előnyös a Luminance vagy IR Cut szűrők használata, valamint ügyesen használva az IR Pass szűrővel készült felvételeknek is végül hasznát vehetjük fekete-fehér mivolta ellenére. Tehát a színes kamera által készített színes fotót, ami R (vörös), G (zöld) és B (kék) csatornákból áll csatornáira bontjuk szét, majd kiegészítjük egy extra csatornával – ez lehet IR Pass, IR Cut és Luminance. Részemről még kipróbálásra szorul ez az eljárás, valamint azt is ki kell kísérletezni, az utóbb említett két IR és Luminance szűrők közül melyiket érdemesebb inkább használni a már meglévő RGB fotónkhoz. Szerencsére Zsoltnak volt szerencséje letesztelni az eredményt, az ő esetében a negyedik csatorna a már meglévő R (vörös) volt és határozottan hasznosnak bizonyult. Mars esetében nem is kérdés, van-e értelme elindulni ezen az úton. De további tesztekre lesz szükség, ha lesz érdemi eredmény, a cikket bővítjük majd a fotókkal.

De hogyan is készülnek ezek a fotók?

Nos két lehetőség is rendelkezésünkre áll, az egyiknél Photoshoppal (PS),  a másiknál az IRIS nevű programmal érhetjük el a célunkat. Egyébként biztos vagyok benne, hogy a GIMP is képes hasonlóra.
Mivel sokunknak van PS és azzal dolgozunk, továbbá egyszerűbb műveletsornak tűnik, így ezzel kezdeném először.

Photoshop

1. Csatornák szétválasztása

2. Csatornák újbóli egyesítése

 

IRIS (ingyenes program)

Letöltés és telepítés után a következő lépéseket javasolta Zsolt:

1.lépés: FILE > SETTINGS A WORKING PATH ban beállítjuk hogy hová mentse a fájlokat az Iris
2.lépés: A FILE típusnál beállítjuk a FIT formátumot, (a fájlokat amivel dolgozunk az Iris átalakítja ezen formátummá) > OK.
3.lépés: FILE > LOAD Megnyitjuk a képünket ami nálam 48 bitmélységű Tiff formátum volt, nem kell megíjedni egy beégett korongot látunk
a képünk helyén ezért a TRESHOLD felső csúszkáját húzzuk el teljesen jobbra.
4.lépés DIGITAL PHOTO > RGB SEPARATION A csatornákat el kell neveznünk a legegyszerűbb talán r, g, b és okét nyomunk,
(az Iris színcsatornáira bontotta a képet és fit formátumban elmentette az első lépésben beállított helyre, mappába).
5.lépés VIEW > (L)RGB A megjelenő ablakban meg kell adnunk a színcsatornák neveit ahogyan az előbb elmentettük a RED:r a GREEN:g és a BLUE:b, ezt a lépést a program elvégzi helyettünk majd kipipáljuk a LUMINANCIA rubrikát és beírjuk hogy r mert a vörös csatornát szeretnék hozzáadni pluszba.

Ezután OK és el is készült a képünk, a TRESHOLD csúszkával beállítjuk a megfelelő fényesség értéket majd FILE > SAVE, elnevezzük
és a nekünk tetsző formátumban mentjük a végeredményt.

 

Sok sikert és ha sikerül ezzel a módszerrel értékelhető eredményt elérnetek, egy kópiát hadd kérjek ezúton tőletek, hogy véglegesen bebizonyosodjon mennyi létjogosultsága van ennek a feldolgozási módnak. A puding próbája pedig még mindig az evés. (A képeket a public@macsnet.hu címre küldjétek, amiért előre is hálás köszönet!)

 

Frissítés (2018.06.29.)

Végre sikerült kipróbálni a Zsolt féle feldolgozást és abszolút nyerő, íme két példa. Az RGB az eredeti, színes kamerával készült felvétel a szokásos feldolgozás után. Az RRGB az Zsolt féle megoldás, a Jupiter esetében pedig csináltam egy olyan verziót is, ahol 50-50%-ban kevertem az előbbi két feldolgozási módszer végeredményét.

 

Nagy Szabolcs

4.75/5 (4)

Értékelés

About the Author: