Szombaton, március 2-án indulhat a SpaceX legénységi hajójának tesztrepülése!
2011 óta nem lőttek fel űrhajóst az USA területéről, e hiányosság orvoslására (és a nem épp olcsó orosz szállításoktól függetlenedés miatt) két kereskedelmi cég készíthette el a legénységet a Nemzetközi Űrállomásra szállító járművét, a Boeing és a SpaceX.
A SpaceX járműve, a Crew Dragon (Legénységi Dragon) Demo-1 repülése hatalmas mérföldkő lesz, amelyet majd csak a valóban már űrhajósokat is a fedélzetén szállító első, júliusra tervezett éles út múlhat majd felül.
A SpaceX 8,1m magas, 3,7 m átmérőjű járművének első, még emberek nélküli fellövésére és automata tesztrepülésére kerül sor most szombaton, a már szokásos floridai Kennedy Űrközpont 39A kilövőállásról, a szintén szokásos Falcon-9 rakéta hátán.
Az indításra a tervek szerint magyar idő szerint reggel 08:48-kor kerül sor, helyi, floridai időben ez még éjjel 3 előtt lesz, így gyönyörű éjjeli fellövést csodálhatunk majd meg. A teljesen automata üzemmódban utazó űrhajó 27 óra elteltével, vagyis másnap, 3-án (vasárnap) magyar idő szerint déli 11:55-kor dokkolhat az ISS-en, így, ha az időjárás kegyes lesz hozzánk, vasárnap hajnalban akár meg is pillanthatjuk majd a történelmi repülést végző legénységi Dragon-t (jó geometriájú ISS átrepülés lesz hajnali fél 5 után, így a közelítő Dragon-t jó eséllyel szintén látni lehet majd). Az első tesztrepülés során kb. 180 kg ellátmányt is szállít az űrhajó. A jármű természetesen újra használható, a tervek szerin 10 repülést követően kell csak majd felújítani.
A fellövést és az Űrállomásig vezető utat, a dokkolást és a későbbi visszaindulást, landolást is végig monitorozzák, az eredmények kiértékelése után (és persze sikeres küldetés esetén) indulhat nyáron majd a kiválasztott legénység is. Az első úton két, még az űrsiklóval a világűrben járt veterán utazhat, Doug Hurley és Bob Behnken, 1 vagy 2 hetet töltenek majd el az űrállomáson. Azonban még ez a nyári út is teszt lesz, azt követően, újabb kiértékelések után döntenek majd a jármű rendszeres szolgálatba állításáról.
A tervezett menetrend szerint, reméljük, minden a tervek szerint mehet majd, a fellövést követően jó 2 órával tartanak egy sajtótájékoztatót. 3-án a dokkolás ugyanúgy zajlik majd, mintha teljes legénységgel ment volna a szállítóhajó. Március 8-án indul vissza a tesztjármű, magyar idő szerint 08:30-kor válik majd le az Űrállomásról, s déli 1 óra után érkezik vissza a Földre (a teherszállító Dragon esetében kb. 5,5 óra a hazaút, feltehetően hasonló lesz majd most is, pontos adatokat nem közöltek). Míg a teherszállító Dragon-ok a Csendes-óceánba érkeznek vissza szokás szerint, a legénységi űrhajó, érthető okból Florida közelében, az Atlanti-óceánban landol majd, ahol a SpaceX begyűjti az erre specializált hajója segítségével.
A teljes eseménysort élőben közvetíti majd a NASA TV, de minden bizonnyal a SpaceX is élő adásban kíséri majd a történelmi pillanatokat.
A Crew Dragon kényelmes, biztonságos utazást tesz majd lehetővé, akár teljesen automatikus, akár az utazó űrhajósok által irányítható útjai során. Még a kabin hőmérsékletét is kívánság szerint lehet változtatni, 18-26°C közti tartományban, négy kerek ablakon nézhetnek majd ki az utasok. A jűrmű elvileg 7 fő szállítására alkalmas, azonban valószínűleg négynél többet nem fog hordozni az Űrállomásra vezető útjai során. Amennyiben bármi hiba lép fel a fellövés során, a legénység automatikus biztonsági visszatérése is kellően lassú lesz (a SpaceX úgy fogalmazott, hogy nem kapnak több terhelést, mint egy disneylandi hullámvasúton), de reméljük, ilyesmire nem lesz majd szükség, azonban ezt is fogják majd tesztelni, még az éles, emberes út előtt. A jármű belső tere így fest.
Reméljük, hogy szombaton mind az időjárás, mind a technika kegyes lesz, és minden rendben zajlik majd a fellövéssel!
Az eredeti cikk angolul itt elérhető
Landy-Gyebnár Mónika
(További fordítások a szerzőtől facebookon: Égen – Földön – Föld alatt)