Sikeres volt a Falcon Heavy álló hajtóműtesztje!
Január 24-én, magyar idő szerint 18 óra után kezdődött a floridai Kennedy Űrközpont 39A kilövőállásán várakozó Falcon Heavy rakéta állóteszje, az üzemanyag betöltésétől a hajtóművek beindításáig rendben történt minden.
A hajtóművek csak pár másodpercig üzemeltek, ám a hanghatás és a látvány így is fantasztikus volt, erről a SpaceX fenti videófelvételéből meggyőződhetünk.
Elon Musk a tőle megszokott twitter üzenetben a teszt sikerességével együtt jelezte, hogy „fellövés talán a következő hét során” várható.
Az óriásrakéta fellövését január végére tervezték, az ezt megelőző, és végül tegnap lezajlott álló hajtóműteszt eredményének függvényében; azonban a teszt néhány napot csúszott az USA kormányzati leállása miatt (az űrkikötő biztonságáért felelős és a teszt alatt is közreműködő légierő civil alkalmazottai nem dolgozhattak). Néhány napot még biztosan igénybe vesz, míg a teszt során kapott adatokat végigelemzik, így feltehetőleg február első napjaiban kerülhet majd sor a fellövésre.
A Falcon Heavy a legerősebb rakéta a Saturn V. óta (45 éve már!!!), ha a fellövés is sikeres lesz, akkor hatalmas előrelépés lesz az amerikai űriparnak, s főként a fellövések árában jelenthet óriási előnyt az újrahasznosítható elemekkel működő rakéta. Az így megtakarítható dollár százmilliókkal az űripar egésze, ill. az egyre csökkenő költségvetésű NASA is tud majd mit kezdeni!
A Falcon Heavy segítségével nemcsak a Föld közelébe lehet a korábbiaknál jóval olcsóbban és jóval nagyobb hasznos terhet feljuttatni, hanem cél lehet a Hold, a Mars, illetve Naprendszerünk távoli bolygói is. Akár a már fejlesztés alatt álló NASA és ESA, óriásbolygók felé induló, közeljövőbe tervezett küldetéseinél is használni lehet majd, főként, ha a NASA saját fejlesztésű és a SpaceX eszközénél jóval drágábban működő Space Launch System (SLS) hordozója el sem készül e küldetések indítási idejére.
Mindezekhez persze szükséges, hogy a Falcon Heavy fellövése is sikeres legyen, de az sem fogja elkeseríteni a SpaceX szakembereit, ha az első próbálkozás megbukik, hiszen a hibákból is rengeteget lehet tanulni.
A Falcon Heavy első fokozata 3 összekapcsolt Falcon 9-ből áll, összesen 27 db Merlin típusú hajtóművel indul, tengerszinten 22819 kN nyomatékkal (az Apollo 11 holdutazásához használt Saturn V tengerszinten 33000 kN nyomatékkal működött). Alacsony földkörüli pályára (értsd: az ISS keringési magasságának megfelelő pálya) közel 64 tonna hasznos terhet vihet, geoszinkron pályára 26,7 tonnát, de a Marsig is közel 17 tonnával tud eljutni, ezekkel az adatokkal a jelenleg létező nehézrakéták közt kimagaslóan első lesz, több mint kétszeresével előzve meg a jelenleg legerősebb Delta-IV Heavy-t is (28 tonna hasznos teher alacsony földkörüli pályára).
Ha a fellövés nem lesz sikeres (ennek azért reális esélye van, ezt ne feledjük!), akkor persze további késedelem várható a Falcon Heavy hadrendbe állításában, de Elon Musk és kiváló csapata kitartását ismerve hosszabb távon nem jelent akadályt ez sem.
Fordította: Landy-Gyebnár Mónika
(További fordítások a szerzőtől facebookon: Égen – Földön – Föld alatt)