Nem a megfelelő pályára állt rá a Starliner
A ma déli fél egykor indított Boeing Starliner űrhajó az indítása során remekül működött, azonban úgy tűnik, a pályára állítás manőverébe hiba csúszott. Az indítás közvetítése során az Atlas V N22-es változatú rakéta második fokozata, a Centaur működése során kb. a repülés 8. percében már az hangzott el a közvetítés narrátorától, hogy „az Atlas _majdnem_ azon a pályán halad, ahol lennie kellene”, majd még pár perccel később ismét hasonló kijelentést kaptunk az irányítóktól, nem sokkal a Starliner leválása előtt. A Starliner Űrállomáshoz vezető pontos pályára állását egy 40 másodperces irányítóhajtómű-manőver végezte volna el, azonban ezt a tervezett időpontban nem zajlott le, az élő adás szerint azért, mert úgy tűnt, hogy a Starliner helyzete, állása eltért attól, ahol, és ahogyan lennie kellett volna. Annyi látszott, hogy az űrhajó stabil pályán van, azonban nem azon, amellyel az Űrállomáshoz jutna.
Az indítás után 3 órával sajtótájékoztatót tartott a NASA, a rakétát adó ULA és a Starliner gazdája, a Boeing. Jim Bridenstine NASA igazgató kezdte a tájékoztatást, és a legfontosabbként az emelte ki, hogy a Starliner, amennyiben most legénység lett volna a fedélzetén, az embereit biztonságosan szállította volna. Azt is kiemelte, hogy a hajó magasságát emelik (ekkor még erről volt szó), és igyekeznek az ISS-sel találkozást megvalósítani.
A Boeing illetékes vezetője szerint a Starlineren a belső óra, amely az indítás óta eltelt időt méri, nem megfelelően működött, és ezért a pályára állító automatikus hajtóműmanőver sem indult be, helyette viszont számos kisebb, az űrhajó helyzetét stabilizáló manőver zajlott. A földi irányítás ugyan azonnal felismerte a problémát, igyekeztek módosító parancsokkal helyrehozni a hibát, azonban pont nem volt műholdas kapcsolati lehetőség (két átjátszó műhold közt volt a hajó) a Starlinerrel, ám, amikor végre lett, az irányítóknak sikerült a Starlinert biztonságos pályára állítaniuk, úgy, hogy a napeleme (ami a hajó fenekén helyezkedik el) a Nap felé forduljon.
A Starliner jelenlegi pályája alkalmas arra, hogy 48 óra múlva visszatérjen a hajó a White Sands Rakétabázisra (az eredetileg is tervezett leszállási helyére). A hajón minden rendben működik, a tesztrepülés üzemanyag mennyiségének háromnegyede rendelkezésre áll, ez a biztonságos visszatéréshez elegendő lesz. A NASA emberes repülési programjáért felelős vezetője elmondta, hogy ma délután még két alkalommal emelni fognak kicsit a Starliner pályamagasságán, ezzel biztosítják, hogy rendben tudjon majd 22-én, vasárnap a White Sands bázison landolni, ennek a jelenleg várható ideje magyar idő szerint éjjel 1:30 körül várható, de valószínűleg még módosul az időpont. Addig minden rendszert ellenőrizni fognak, újraszámolják a visszatéréshez szükséges fékező hajóműmanővereket, s ezeket szimulátorban is végig fogják próbálni. Különösen fontos lépés a Starliner bárminemű jövője szempontjából a biztonságos visszatérés. A Starliner tervezett első legénységétől is érkezett információ: amennyiben a legénység a fedélzeten lett volna, segíteni tudták volna az irányítók munkáját, ugyanis rengeteg manuális irányítási lehetőség is van a Starlineren. Az összes rendszer, ami az utasok biztonságát garantálja, kiválóan működött és működik a Starlineren, így a majdani legénység egyáltalán nem tart semmiféle problémától.
A hajón hardveres hibát semmit se tapasztaltak, és egyelőre elképzelésük sincs a szakembereknek, hogy mi okozhatta az óra hibáját (ha tényleg azzal volt a gond), de a tervezett visszatérésig hátra lévő 2 nap alatt ezt igyekeznek minél alaposabban körüljárni és leszűrni a lehetséges következtetést. A 48 óra feltehetőleg hosszabbítható is, amennyiben ezt szükségesnek látják az irányítók, további, a tesztrepülés idejére tervezett ellenőrzéseket is lehet esetleg végezni majd, de a legfontosabb, hogy a biztonságos visszatérést garantálják. Mivel a Starliner újra felhasználható űrjármű, már csak emiatt is fontos volna a legnagyobb biztonsággal hazahozni.
A második fokozatként használt, két RL-10 hajtóműves Centaur újítás volt a jelen küldetésben, azonban ez csak annyiban különbözött a korábbiaktól, hogy itt a Starliner szabadon állt a Centaur tetején, míg a korábbi küldetéseknél a felvitt műholdakat fedéllel védték.
Az eddigi Atlas-V indítások (ez volt a 81.) két kivétellel 100% sikerrel zajlottak, az első kivételt egy 2007-es katonai műhold indítása jelenti, ahol a tervezettnél alacsonyabb pályára tudták feljuttatni a terhet, mivel a Centaur rövidebb ideig működött a tervezettnél, azonban a műhold így is működőképes volt. A második rendellenességet 2016-ban egy Cygnus feljuttatása során az első fokozattal volt probléma okozta, túl hamar leállt a fokozat, azonban ezt a Centaur módosított üzemeltetésével akkor kiküszöbölték, így a küldetés végül sikeres volt. Rendkívül fontos kideríteni, hogy a mostani hibát mi okozta, valóban a Starliner órája volt-e a ludas. Az azonban bizonyos, hogy az amerikai emberes űrrepülés most újabb pofont kapott, és újabb késedelem vár a programra.
Mai indításról videó:
Ha valami új hír napvilágot lát, beszámolunk majd róla.
Landy-Gyebnár Mónika
(További fordítások a szerzőtől facebookon: Égen – Földön – Föld alatt)