M64 és az IFN
A galériában megtekinthető M64 és a látómezőben lévő fluxus ködről készített fényképünk készítésének körülményeiről olvashattok az alábbiakban.
dr.Horváth Zsolt:
Élménybeszámolót írhatok ismételten, ami mindig öröm számomra. Nem a „na ezt nézd meg milyen képet csináltunk kategóriába” sorolom magam, hanem inkább az ezen keresztül történő kedvcsinálás a cél. Csordás Péter barátom ha jól emlékszem épp egy hete írt rám azzal, hogy ha nincs témám már elkezdte fotózni a képen látható objektumokat, és csatlakozzak hozzá, ha van kedvem. Naná, persze, hogy sőt…Hónapok óta nem fotóztam, először az égre fogtam, de aztán rájöttem, hogy a Ármin kisfiam születése, a munka, az otthoni munka és a család (a sorrend nem az érzelmeimet tükrözi, csupán így írtam le) annyira elveszi az erőm, hogy nincs is kedvem kimenni, és egyébként is akinek gyermeke születik, annak az értékrendje nagyon megváltozik, már más az első, már más a fontosabb. Természetesen az asztrofotózás iránti szerelem ugyanolyan, csak van más szerelem. Az elvonási tünetek ugyanezt támasztották alá, és ezúton is köszönöm Péternek, hogy kibillentett, kellett ahhoz, hogy újra „megperzselődjek a fluxusköd okozta tűzvihartól”. Első este, április 18-án mentem ki, hozzáteszem időben, de az első expo talán éjféltájt csattant el. Addig bénáztam, újra és újra valami hiba jött elő, mintha életem első asztrofotója lenne életem első felszerelésével. A kompozíció beállítása is sokat elvett, csak, hogy védjem magamat. Aznap éjjel 9 db képet tudtam készíteni, igaz 10 perceseket. Majd másnap éjjel 24-et, majd 3. és 4. éjjel is fotóztam, összesen 60 db értékelhető egyenként 10 perces képet tudtam összeszedni, azaz 10 óra anyagom lett. Jóval több lett volna, de a vezetési problémák miatt jópárat a lomtárba tettem. Persze eközben Péterrel folyamatosan tartottuk a kapcsolatot, ő egy ccd kamerával és apo tripletjével fotózott, míg én egy dslr kamerával és egy 130as tükrös távcsővel gyűjtöttem a fotonokat. A látómezőnk szinte megegyezett, ezért nagyon fontos volt a pontos kompozíció egyezés, minél kevesebbet kelljen vágni. Az APT tools-ban szerencsére van egy mask, ami arra szolgál, hogy a referncia képen bejelölt referencia csillagokat piros körrel jelezve a próbaképen látjuk merre kell forgatni, vagy vinni a kompozíciót, hogy teljes összhangban legyen a két kép. Péternek is ha jól emlékszem több, mint 10 óra anyaga lett. Mindenki maga-maga elkészítette a nyerset, Péter összedolgozta, a képszéleken egy kis torzulással is bajlódnia kellett, majd aztán mindenki apránként hozzátett, elvett, majd mindig átlagoltunk, és végül közös megegyezéssel született meg a látott végeredmény. Megjegyzem, hogy Péterrel könnyű dolgozni, mert igen „elevenen” használja a képfeldolgozó programot, nevezetesen a pixinsightot. Ez a második közös projekt, a Cápa ködnél sokkal többen voltunk, most csak ketten, de talán így még letisztultabb a közös kép, ugyanakkor rengeteg időt, közel 23 órát tudtunk összerakni majd 4 rövid éjszaka alatt. Csak ajánlani tudom másoknak is a közös munkát, nagyon jó dolog, sokat lehet tanulni és időt megtakarítani. Mivel én nem az apodra hajtok és mindenféle díjra, az sem zavar, hogy nem csupán az enyém a kép, sőt, sokkal jobban élvezem a közös munkákat, szerintem több értéke van. Remélem még sok közös képünk lesz.
Csordás Péter:
A magam részéről csak néhány dolgot tennék hozzá, a témaválasztással és a közös munkával kapcsolatban. A Messier 64 galaxis és környezete nem számít a leglátványosabb témák közé a tavaszi égen, de szinte bármilyen témát izgalmassá lehet tenni, ha a szokásosnál picit több anyagból, erősebb kihúzást alkalmazunk. Itt is ezt a koncepciót próbáltuk követni, és nyomába eredni a háttérben gyakran elvesző halványabb dolgoknak. Ez a „vadászat” izgalmasabbá teszi a fotózást, vajon mit találunk és hogy tudjuk megjeleníteni. A fotózásban a másik izgalmas dolog a közös munka. Zsolttal sem nehéz együttműködni: mind a ketten hasonló lelkesedéssel vetjük bele magunkat az éppen aktuális teendőkbe és kifejezetten hasznos és érdekes, hogy nem csak a megszokott saját munkamenetem követem, hanem ő is beleadja a maga látásmódját.
Miből lett a cserebogár:
(1 db nyers kép Canon 650 dslr 600 sec iso 800)
(Bal oldali kép 60 x 600 sec iso 800 Canon 650D + 61 x 400sec L bin1, 45 x 200sec RGB bin2 Atik One 6 CCD kamera képeiből stackelt nyers képek átlagolása pixinsightban használt autstrech eszközzel kihúzva. Jobb oldalon a kész képünk. Galériában megtekinthető nagyban.)