2019.04.21.

Komoly anomália történt a Crew Dragon statikus hajtóműteszt során

Április 20-án, szombaton, helyi idő szerint délután folytatta le a SpaceX a floridai űrközpontban a SpaceX 1-es sz. leszállóhelye közelében kialakított területen a Crew Dragon soron következő tesztjét, amely két részből álló statikus hajtóműteszt volt. A teszt első részében minden rendben ment, azonban az utolsó tesztmozzanat során 15:30 körül sűrű narancsszínű füst szállt fel, amelyet a környéken, a partokon lévők jól láthattak, sőt, még egy (nem időjárási) radarfelvételen is látszott.

A SpaceX szokásos igen szűkszavú közleménye szerint: „Korábban a mai nap során a Space X hajtóműteszteket folytatott egy teszt-Crew Dragon járművön a floridai Cape Canaveral 1-es leszállóhelye közelében kiépített tesztálláson. Az első tesztek sikeresek voltak, de az utolsó tesz anomáliát eredményezett. Azért, hogy minden eszközünk megfeleljen a legszigorúbb biztonsági előírásoknak, az ilyen anomáliák lehetőségének vizsgálata miatt van szükség a tesztekre. A szakembereink a NASA partnereivel szoros együttműködésben dolgoznak a hiba felderítésén.”
A hírt a NASA és külön az igazgatója FB-on és Twitteren is közzé tette, hozzátéve, hogy pont amiatt tesztelnek, és így meg tudják tenni a szükséges igazításokat ahhoz, hogy a kereskedelmi legénységi program teljes biztonsággal haladhasson majd a tovább.

Az anomália természetéről semmi hivatalos információ nem jelent meg, csak szakértői találgatások vannak.

Valószínűleg a másodikként tesztelt SuperDraco hajtóművel lépett fel a probléma, mégpedig annak speciális, öngyulladó (hipergolikus) üzemanyagával kapcsolatosan. Ez az üzemanyagtípus a az oxidálószerével való érintkezésekor azonnal begyullad, s alkalmas arra, hogy a megszakított üzemeltetésű hajtóművekben gyorsan ki-be lehessen kapcsolni a tolóerőt. A mérgező és korrozív hatású anyagokkal a problémák is emiatt szoktak fellépni (mind a hidrazin, mind az oxidálószerként használt nitrogén-oxidok rendkívül mérgezőek). A rozsdás-narancsszínű füst utal erre, a SuperDraco hajtómű monometil-hidrazin üzemanyagához használt oxidálószer, a dinitrogén-tetroxid adja ezt az egyedi színt ugyanis. A fotókon az látszik, hogy egy világosabb füstpamacs távolabb úszik a tesztállástól, ez a sikeres égésre utal, majd ezt követi a sötét narancsos-rozsdás füst, ami pedig a dinitrogén-tetroxid. Feltehetően a hajtómű leállításakor történt a hiba, nem zárt le az oxidálószer szelepe, s az nagy nyomással távozhatott tovább, ebből keletkezhetett a rozsdás füstgomoly.

A Boeing legénységi járműve hasonló problémákkal küzdött, náluk is a hipergolikus üzemanyaggal voltak problémák, mint a SpaceX esetében, ám még tavaly nyári teszt során jelentkezett a hiba, s emiatt is csúszott le az ő járművük időben a SpaceX járművéhez képest a programban. A SpaceX mostani problémája tovább késlelteti a kereskedelmi legénységi programot, valószínűleg több hétig tart majd maga a kivizsgálás, és ki tudja, mennyi lesz a feltárt hiba javítása. A következő tesztre július közepén kerülne sor, ebben a biztonsági repülésmegszakító rendszert vizsgálnák be, ami arra szolgál, hogy az indítás során esetlegesen fellépő bármilyen probléma esetén a legénységi kabint biztonságban leválassza a rakétáról (hasonló rendszer a Szojuzon is üzemel, ennek köszönhetően tért épségben vissza tavaly októberben az orosz-amerikai duó Bajkonurban a rakéta második fokozatának hibája idején). A mostani anomáliát megelőzően a legoptimistább időpont az első, már emberes tesztrepülésre a nyár legvége, ősz eleje lett volna, ez legalább pár héttel csúszni fog.

UPDATE: Állítólag azon a CD járművön teszteltek, amelyik a Demo1 küldetésben megtett már egy utat az ISS-re és vissza. Olyan értesülése is van a Florida Today fotósának (akitől a tengerparti képek származnak, ő egy szörfös eseményt fotózni volt kinn), hogy a közelben lévők robbanást is hallottak.

Angol nyelvű írások itt1, itt2, itt3 és itt4 olvashatóak.

Landy-Gyebnár Mónika
(További fordítások a szerzőtől facebookon:  Égen – Földön – Föld alatt)

About the Author: