Ismét történelmet írt a SpaceX: sikeresen útnak indult a második Falcon Heavy
2018. február 6-án indult először, akkor még teszt útjára a SpaceX óriásrakétája, a Falcon Heavy. Az akkori „hasznos teher” egy piros Tesla Roadster volt, nem kis vitát váltva ki az űrrajongók körében. A sikeres teszt legszebb pillanata talán az volt, amikor az újra felhasználható rakétafokozatai egyszerre visszatértek a kijelölt pontokra.
A nehézrakéta második indítására helyi időben 2019. április 11-én este, magyar idő szerint már 12-én, éjfél után 00:35-kor került sor a floridai Kennedy Űrközpont LC-39A indítóállásáról. Az eredeti terv szerint 9-én este indult volna útnak az űrjármű, az időjárás előrejelzése alapján ezen az estén kedvezőtlen helyi körülményekre számítottak, másnap, 10-én estére viszont jobbat várt a meteorológus csapat, azonban ekkor a magaslégköri szelek voltak túl erősek, emiatt döntött úgy a SpaceX, hogy a 11-i indítást célozták meg.
Ezúttal a rakéta valóban hasznos terhet vitt magával: az Arabsat 6A nevű szaúdi távközlési műholdat állította geostacionárius pályára. A nagy, 6 tonnás tömegű és nagy teljesítményű, innovatív technológiákat alkalmazó műhold a Közel-Kelet, Afrika és Európa területeire közvetít majd televízió, rádió, internet, mobiltelefon jeleket. A műholdat az indítást követő 34. percben állítja a megfelelő pályára a hordozórakéta, így a műhold mindig a Föld ugyanazon pontja felett tartózkodik majd, ez a távközlési műholdakra jellemző pálya. Az Arabsat tervezett élettartama 15 év lett volna, ha a szokásos Falcon-9 Block 5 rakétával történt volna a pályáraállítás. Ez főleg annak köszönhető, hogy a kisebb teljesítményű rakéta a megfelelő geostacionárius pályához szükséges magasság egy bizonyos részéig jutatta volna a műholdat, onnan pedig a műhold saját erőforrásait használva érte volna el a kívánt magasságot. Viszont a jóval erősebb Falcon Heavy a megfelelő magasság eléréséhez szükséges „munka” nagyrészét könnyedén elvégezte, az Arabsat kevesebb mennyiségű üzemanyagot kellett feláldozzon saját tartalékaiból a megfelelő pályáraálláshoz, emiatt a műhold élettartama 18-20 évre módosult. Ezért volt szükség a nagy erejű nehézrakétára a feljuttatásához és ezért várt inkább a megrendelő a Falcon Heavy rakétára az egyébként kiválóan működő Falcon-9 Block 5 rakéták helyett.
A nehézrakéta sikeres indítását követően most is az újrahasznosítás volt a második fő cél, az első fokozat három rakétájából a két oldalsó segédrakéta a Cape Canaveral Légibázisán a számukra kijelölt pontokra érkezett vissza hajszálpontosan, az indítást 7 perc 51 másodperccel követve. A középső hajtóművet pedig a tengeren várakozó úszó platform, az „Of course I still love you” fogadta, ez az indítás után 9 perc 48 másodperccel szintén precízen landolt.
Azzal, hogy az első fokozat mindhárom rakétája sikeresen landolt, ismét történelmet írt a SpaceX.
A két segédrakétát a Falcon Heavy következő küldetésében fogják ismételten felhasználni. Az újrahasznosítás az egyik alapja annak, amiért a SpaceX olcsón képes a világűrbe juttatni a hasznos terheit, ebbe a sorozatba csatlakozott be a nehézrakétájuk most.
Az indítást követő 34 perc 2 másodperc időpontnál leválasztotta és pályára állította az Arabsat 6A-t a nehézrakéta, így a küldetés teljes sikerrel járt.
Nagy Szabolcs élőben kommentálta az indítást, ami ezen a linken elérhető.
Landy-Gyebnár Mónika
(További fordítások a szerzőtől facebookon: Égen – Földön – Föld alatt)
Videók
Vágatlan hivatalos közvetítés
Meade LX200 Classic távcsövön keresztül készült amatőr felvétel
A két oldalsó fokozat landolása – SpaceX hivatalos közvetítéséből
A két oldalsó fokozat landolása – és a feledhetetlen dupla hangrobbanás
Fotók