2020.07.14.

Indul az Emirátusok Mars-szondája

Az idén nyári optimális Mars-szonda indítási ablak egyik szenzációja lesz az Egyesült Arab Emirátusok (UAE) szondája, amelynek indítására a tervek szerint magyar időben július 14-én késő este kerül sor. Ezzel ez a szonda kelhet útra legelsőként, majd a kínai követi valószínűleg 23-án, s utolsóként a NASA Perseverance roverét szállító szonda startol, 30-át követően.
Az Emirátusok megalakulásának 50. évfordulójára készült szonda a „Remény” (arabul al-Amal) nevet viseli, kb. másfél tonnás, egyszerű téglatest alakú, 2,37 x 2,9 méteres űrjármű alakját csak a napelemei és az antenna parabolája színezik majd. Az indításra a japán űrközpontban, Tanegasimában kerül sor július 14-én magyar idő szerint este 22:51-kor, ez japán időben már rég 15-re esik, sőt, az Emirátusokban is már éjfél után lesz, így a hivatalos közleményekben 15-i dátum szerepel. Amennyiben ezen a napon nem sikerül időjárási vagy egyéb okból elindítani a szondát, augusztus 12-ig áll nyitva az indítási ablak.

Az indítás élő közvetítését itt követhetjük majd online adásban, magyar közvetítést pedig pedig az Űrutazás – Űrhajók youtube csatorna biztosít.

 

Az indító jármű egy japán gyártású H-IIA nevű középnehéz rakéta, a küldetés tervezett időtartama pedig 2 év lesz. Először Föld körüli pályára áll a jármű, majd, amint megfelelő irányba állt, innen startol tovább a Mars felé. A szonda a Deep Space Network hálózatán keresztül tud majd kommunikálni a Földdel. Hét hónapos útja elejétől kezdve zajlik majd ez a kommunikáció, s ennek segítségével már az odaút során ellenőrizni fogják a szonda műszerei működését, illetve finomítani a pályáját kisebb manőverekkel. A műszerek kalibrálását is az út idején végzik el, így, mire a vörös bolygóhoz érkezik a szonda, minden készen áll majd az üzemszerű működésre.

A szonda üzemanyagának közel felét igénybe veszi majd az a fékezőmanőver, amely ahhoz szükséges, hogy a Mars körül pályára állhasson majd az al-Amal, 121.000 km/h sebességről 18.000 km/h-ra lassít majd a szonda. A rádiójel utazási ideje miatt ezt a manővert teljesen automatikusan hajtja majd végre az űrjárgány, majd a pályára állás után „rádiócsend” következik, míg a Mars mögött lesz a szonda, s ezt követően fog ismét kommunikálni, valószínűleg a DSN madridi antennájával. Ezt követően, immáron a Mars körüli pályát oly módon kell majd kissé módosítani, hogy az a tervezett méréseket lehetővé tevő „tudományos megfigyelő pálya” legyen, a 20-43 ezer km-es távolságú, 55 órás ellipszisre mintegy 6 hét alatt áll majd át. Eközben beállítják a műszereit is a megfelelő mérésekhez.

A műszerek közt optikai kamera, infravörös és ultraibolya spektrométerek szerepelnek, ezekkel elsődlegesen a marsi légkört fogja vizsgálni a szonda. Hetente kétszer néhány óra áll majd rendelkezésre a mérési adatok, felvételek hazaküldésére, a várakozások szerint ezek alkalmával mintegy 1 TB-nyi adatot küldhet haza majd az al-Amal a Mars légköréről s annak dinamikájáról. A szondát akár az első marsi időjárási műholdnak is nevezhetjük. A hazaérkező adatokat az arab ország meg fogja osztani a teljes világ tudományos közösségével.
Az Emirátusok távolabbi tervei közt szerepel egy marsi város létesítése is, 2117-re szeretnének saját kolóniát a vörös bolygón.

Egyesült Arab Emirátusok (UAE) hivatalos weboldala.

Landy-Gyebnár Mónika
(További fordítások a szerzőtől facebookon:  Égen – Földön – Föld alatt)

About the Author: